Kazimierz Denek, Edukacja pozalekcyjna i pozaszkolna
Z recenzji prof. UAM dra hab. Jana Grzesiaka
[…] Problematyka książki wkracza na szeroki i atrakcyjny, ale zarazem
wieloaspektowy obszar życia każdego człowieka. Czyniąc rozważania o
edukacji szkolnej i pozaszkolnej Autor książki nie pominął istotnych
elementów szeroko pojmowanego wychowania umysłowego.
społeczno-moralnego, patriotycznego, estetycznego oraz zdrowotnego
dzieci, młodzieży oraz dorosłych. Wskazuje na istotne znaczenie i
możliwości oddziaływań pedagogicznych wobec młodego pokolenia poprzez
celowo zajęcia pozalekcyjne i zajęcia pozaszkolne.Dokonywanie wszelkich
zmian w edukacji pociąga za sobą konieczność dostosowywania się
realizatorów tych zmian, czyli przede wszystkim nauczycieli. Jeśli stan
gotowości nauczycieli do wdrażania nowych rozwiązań jest
niewystarczający istnieje duże prawdopodobieństwo występowania na
gruncie praktyki szkolnej przejawów anomii, czyli nierespektowania
określonych norm i reguł, które są konieczne dla funkcjonowania danego
wycinka rzeczywistości. Profesor dostarcza czytelnikom gruntownych
podstaw teoriopoznawczych do edukacji, a szczególnie edukacji
pozalekcyjnej i pozaszkolnej.[…] Wnikliwe wczytywanie się w treść,
prawie studiowanie całej książki, prowadzi do refleksji, że Autor jakby
na nowo odkrył sedno zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych w dobie
społeczeństwa wiedzy. Zajęcia „poza ławką szkolną” stanowią w ujęciu
Autora istotny wkład dla wiedzy podmiotu edukacji, służąc doskonaleniu i
rozszerzaniu rozmaitych kompetencji zarówno dzieci, młodzieży szkolnej
jak i dorosłych. Są więc one zarazem formą aktywności prowadzącą do
mistrzostwa zawodowego i zaspokajania indywidualnych potrzeb każdego
człowieka. W ten sposób tematyka książki rozprzestrzenia się także na
grunt andragogiki i pedeutologii, co czyni recenzowaną książkę wyjątkowo
wartościową i aktualną.