"Technologia a nauczyciel, czyli wyzwania współczesnego
nauczyciela języka angielskiego."
mgr Dominik Muchajer
Nauczyciel, wykładowca akademicki.
Współczesne podejście do nauczania języka angielskiego charakteryzuje się głównie stosowaniem nowoczesnych narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnej, gdyż coraz to nowsze pokolenia obcują z nowoczesnymi technologiami już jako dzieci, chociażby poprzez kontakt z tabletem, laptopem czy smartfonem. Nauczyciele starają się sprostać oczekiwaniom współczesnej młodzieży wykorzystując różne gry edukacyjne, aplikacje oraz programy, które mają na celu usprawnić proces akwizycji języka obcego. Niemniej jednak nauczyciele mają na co dzień do czynienia z wieloma wyzwaniami, chociażby takimi jak zróżnicowany poziom językowy uczniów lub uczniów posiadających specyficzne trudności w uczeniu się. Współczesny nauczyciel mierzy się ciągle z różnymi wyzwaniami w swojej codziennej pracy. Dlatego też podczas wielu szkoleń przypomina się nauczycielom o wykorzystaniu dobrodziejstw nowoczesnych technologii w swojej pracy chociażby po to aby proces dydaktyczny był ciekawszy i urozmaicony dla wszystkich, gdyż przecież nauka języka nie musi oznaczać uczenia się formułek gramatycznych na pamięć, czy ogromnej ilości słownictwa i wyrażeń bez praktycznego zastosowania. To właśnie dzięki takim aplikacjom jak Quizizz, Wordwall czy Kahoot nauczanie zdalne w dobie pandemii spopularyzowało stosowanie takich narzędzi w codziennej pracy nauczycieli urozmaicając naukę języka. Nauczyciele wykorzystując nowoczesne narzędzia TiK nie tylko realizują ważne kompetencje kluczowe ale również dzięki takim aplikacjom w łatwy sposób mogą sprawdzić posiadane umiejętności swoich uczniów odchodząc od typowych klasówek czy testów pisanych w formie papierowej.
Nauczyciel korzystając z takich aplikacji w codziennej pracy oszczędza czas nie tylko podczas lekcji ale również swój cenny czas, którego nie zawsze jest wystarczająco. Kolejnym plusem jest bieżąca i systematyczna informacja zwrotna, po zakończonym quizie uczeń otrzymuje stosowną informację zwrotną o tym, co zrobił dobrze oraz nad czym powinien popracować. Bez wątpienia taka forma sprawdzania wiedzy jest bardziej efektywna niż tradycyjna kartkówka, gdzie uczeń otrzymuje liczbę punktów i ocenę cyfrową. Z pewnością, dzięki wykorzystywaniu wielu narzędzi TiK czy pomocy dydaktycznych uczniowie łatwiej będą zaangażowani w proces edukacyjny. Bardzo popularnym elementem w ostatnim czasie stały się kody QR, już w wielu publikacjach do nauki języków obcych zauważamy ciekawe filmiki i nagrania, które umieszczane są w podręcznikach dzięki kodom QR, niewątpliwie dla uczniów jest to wielka frajda, jeśli podczas lekcji mogą wykorzystać swój smartfon do takich właśnie celów jak obejrzenie krótkiego filmiku do wykonania zadań. Warto wspomnieć, iż kolejnym wyzwaniem dla nauczyciela jest zróżnicowana klasa chociażby biorąc pod uwagę uczniów posiadających specjalne potrzeby edukacyjne, warto pamiętać, iż nie zawsze wykorzystanie narzędzi TiK będzie wiązało się z „łatwą” lekcją, gdyż obowiązkiem nauczyciela jest zadbać o odpowiedni proces edukacyjny każdego ucznia, dlatego często uczniowie OSPE potrzebują więcej czasu na zaznajomienie się z aplikacją czy programem, który jest stosowany podczas lekcji. Warto jednak mieć na uwadze fakt, że tacy uczniowie nie zawsze będą nadążali za pozostałą częścią klasy, dlatego ciekawym sposobem sprawdzi się tutaj praca grupowa pomiędzy uczniami, gdyż uczniowie powinni uczyć się autonomii i współpracować wzajemnie poprzez dzielenie się wiedzą, doświadczeniem i umiejętnościami. Co więcej, praca w grupach nie tylko ma cel edukacyjny ale również integracyjny i komunikacyjny, gdyż we współczesnym świecie nastoletnie relacje mają swoje miejsce głównie w social mediach skutkiem czego komunikacja pomiędzy ludźmi zanika, gdyż współczesny obraz relacji pomiędzy uczniami odbywa się głównie w Internecie. Dlatego kolejnym zadaniem nauczyciela podczas procesu edukacyjnego jest również zadbać o odpowiednie relacje i aspekt wychowawczy. Współczesny nauczyciel to nie tylko przeciętny nauczyciel to pasjonata cechujący się charyzmą, zaangażowaniem ale to też osoba ciągle dążąca do pogłębiania swoich umiejętności metodycznych, dydaktycznych ale również wychowawczych.