Kazimierz Denek, Uniwersytet w perspektywie społeczeństwa wiedzy. [Cz. 3] Przyszłość kształcenia nauczycieli
Problematyka dotycząca nauczyciela akademickiego w systemie
kształcenia, dokształcania i doskonalenia jest w naszym systemie
edukacji pomijana, praktycznie nieobecna. Szczególnej troski wymaga
zwrócenie uwagi na jego kompetencje. Dbałość o nie wymaga: inicjowania
badań nad stanem profesjonalizmu, ustalenia kryteriów selekcji do zawodu
pracownika naukowo-dydaktycznego, nastawienia na rozwój i zdefiniowania
związanych z nim moralno-etycznych wymogów, stworzenia systemu
ewaluacji aktywności naukowo-badawczej i
dydaktyczno-wychowawczej.Osobowość nauczyciela to złożona i dynamiczna
struktura. Obejmuje ona zespół cech psychicznych, postaw i nastawień.
Dzięki nim nauczyciel wchodzi w różne interakcje ze swymi kolegami,
uczniami i ich rodzicami. Jakość ich zależy w dużej mierze od
kompetencji nauczycieli.Kształcenie, dokształcanie i doskonalenie
nauczycieli dla edukacji na wszystkich jej poziomach to problem złożony.
Spowodowane to jest: ustawicznością reform systemu oświaty i
szkolnictwa wyższego w Polsce, silnymi naciskami społeczeństwa na ten
sektor usług społecznych, co pociąga za sobą ostrą polemikę dotyczącą
funkcjonujących i proponowanych wzorców edukacji i formy kształcenia,
dokształcania i doskonalenia nauczycieli. Edukacja nauczycieli uwikłana
jest w zjawiska tymczasowości i poszukiwań nowych rozwiązań. Odnosi się
to do procesu kształcenia nauczycieli, jego zasad, celów, treści, metod,
form i środków, czasu trwania pełnionych przez nich ról, niezbędnych
kompetencji i strategii.Z przedmowy prof. zw. dra hab. Andrzeja
Radziewicza-Winnickiego
Wszystkie refleksje i uwagi, które nasuną się Czytelnikom po lekturze
nowej książki Kazimierza Denka będą bardzo ważne i skłaniać powinny – w
co głęboko wierzę – do afirmującej zadumy i głębokiego respektu dla
wieloletniej wytężonej pracy Autora. Credo sygnalizowanych pokrótce
dokonań Profesora Kazimierza Denka sprowadza się do eksponowanego
przeświadczenia, iż współczesny nauczyciel akademicki – członek
społeczności uniwersyteckiej jest nie tylko reprezentantem świata nauki,
lecz posiada także liczne i ważne zobowiązania dydaktyczne. Nasz Autor
jest więc pełnym pasji poznawczej uczonym i oddanym ludziom dydaktykiem.
Proponując Państwu lekturę niniejszej książki, wyrażam nadzieje, iż
stanowić będzie ona inspirację do przebudowy tradycyjnej ideologii i
często zaściankowego stanu zastanego w rodzimym szkolnictwie wyższym,
świadomie prowadząc ku nowoczesności, tolerancji, pluralizmowi i
demokratyzacji wiedzy, unikając przy tym fikcji, zakłamań, czy też
powielania utartych kanonów.