Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna

Poznań
Poznań - w skrócie
Najważniejsze informacje o kierunku
magister
Kształcenie kończy się napisaniem pracy dyplomowej (magisterskiej) oraz egzaminem dyplomowym
profil praktyczny
Absolwenci tego kierunku otrzymują gruntowne przygotowanie do pracy zawodzie
tryb studiów
Kierunek PPiW prowadzimy w obu trybach: stacjonarny (dzienne) oraz niestacjonarny (zaoczne)
10 semestrów
Studia na kierunku PPiW trwają dziesięć semestrów (pięć lat)
Poznań - informator
Poznaj kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Studia kierowane są do osób posiadających wykształcenie średnie, jak również do osób, które posiadają wykształcenie na poziomie I, czy II stopnia z innego kierunku, a chcą w przyszłości podjąć pracę w zakresie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Celem studiów jest zdobycie przygotowania pedagogicznego oraz niezbędnych kwalifikacji do podjęcia pracy nauczyciela, czyli działań edukacyjnych i wychowawczych w zakresie pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz żłobku. Absolwent może zostać zatrudniony placówkach oświatowych (szkołach podstawowych – klasy I-III, przedszkolach) i opiekuńczych (żłobkach/klubach malucha).
Informacje o programie
Program nauczania
Program obejmuje:
- pięć lat studiów (dziesięć semestrów)
- 300 godzin praktyk (w przedszkolach, szkołach podstawowych: klasach I- III, żłobkach)
Informacje o programie
Treść nauczania
Program kształcenia obejmuje treści składające się na przygotowanie:
- psychologiczno – pedagogiczne
- przygotowanie merytoryczne
- przygotowanie dydaktyczne.W ramach przygotowania psychologiczno- pedagogicznego student zdobędzie wiedzę:
- stanowiącą podstawy działań pedagogicznych (tu pojawią się na przykład zajęcia z: Filozofii ogólnej, Socjologii, Wprowadzenia do pedagogiki, Dydaktyki ogólnej, Pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, czy Polityki oświatowej);
- związaną ze specyfiką świata przedszkolnego i wczesnoszkolnego (zajęcia dotyczyć będą między innymi Teoretycznych podstaw pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Integracji w edukacji dziecka);
- pozwalającą na rozumienie psychologicznych uwarunkowań rozwoju i zachowania człowieka (Psychologia rozwoju człowieka, Psychologia wychowawcza, czy Psychologia procesów motywacyjnych).
Przygotowanie merytoryczne do pracy nauczyciela pozwoli na ugruntowanie wiedzy z przedmiotów, których treści są realizowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej (język polski, matematyka, muzyka, plastyka, przyroda i innych). Przygotowanie dydaktyczne (w tym metodyczne) – obejmuje nabywanie kompetencji efektywnego nauczania wybranych treści i wychowania (na przykład Metodyka edukacji matematycznej, polonistycznej, przyrodniczej itd.) oraz ich integracji.
Wśród efektów uczenia się osiąganych podczas studiów na tym kierunku znajduje się również zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu wspierania rozwoju dziecka, czy pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Szczególną rolę podczas studiów pełnią praktyki zawodowe. Ich realizacja pozwala na zdobycie doświadczenia, przećwiczenia zdobytych umiejętności pod okiem doświadczonych pedagogów i nauczycieli oraz zetknięcia z przyszłym środowiskiem pracy.