Ze wstępu autora, prof. zw. dra hab. Andrzeja Malinowskiego W wykształceniu pedagogów niezbędna jest pewna wiedza biologiczna i medyczna odnosząca się do ontogenezy człowieka, zwłaszcza rozwoju dzieci i młodzieży. […] W zasadzie wszystkie te elementy można znaleźć we współczesnych podręcznikach i skryptach z biomedyki. Jednakże postęp wiedzy o rozwoju opiera się współcześnie na genetyce i endokrynologii oraz ekologii człowieka i promocji zdrowia. Powstaje zatem pytanie, czy i w jakim zakresie te właśnie elementy winny być uwzględniane w nauczaniu tego przedmiotu skierowanym do pedagogów. Sądzę, że dla niektórych działów pedagogiki, a zwłaszcza psychologii czy promocji zdrowia (pedagogiki zdrowia), wiedza o mechanizmach rządzących rozwojem musi być szersza: niezbędne są elementy anatomii rozwojowej, fizjologii rozwoju, genetyki, ekologii człowieka i promocji zdrowia w postaci odrębnych wykładów.[…] Moje wieloletnie doświadczenia jako wykładowcy interesującego nas przedmiotu skłaniają mnie do tego, by pedagogom przekazywać przede wszystkim wiedzę o prawidłowościach rozwoju, a w mniejszym stopniu o jego złożonych mechanizmach, które należy uogólnić, bez wnikania w ich szczegóły. […] Prezentowane opracowanie to forma kompendium, czy raczej repetytorium biomedyki.Z recenzji prof. UZ dra hab. Ryszarda Asienkiewicza Prezentowana publikacja to w zasadzie książka popularno-naukowa, adresowana tak do studentów (zwłaszcza pedagogiki), jak i rodziców czy wychowawców. Ten zwięzły zarys przedmiotu prezentowany w przeszło stustronicowym repetytorium daje uogólnienia takich problemów, jak: etapy ontogenezy człowieka, czynniki rozwoju endogenne genetyczne (determinatory) i endogenne paragenetyczne (stymulatory), środowiskowe modyfikatory oraz tryb życia. Omówiono też różnice dymorficzne człowieka, rytmy biologiczne, problemy lateralizacji i asymetrii oraz wybrane zagadnienia z zakresu zdrowia populacji w wieku szkolnym.
Release
