Praca ta jest wynikiem studiów, przemyśleń i analiz autorów, którzy z różnych perspektyw, przez pryzmat własnych doświadczeń ujmują zagadnienia rozwoju oraz wspomagania i wspierania dziecka o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych. Porusza szereg istotnych wątków, ale nie daje jednoznacznych odpowiedzi. Ma raczej skłonić do refleksji, zachęcić do poszukiwania własnych strategii działania na rzecz dzieci wymagających szczególnego wsparcia. Kierujemy ją przede wszystkim do pedagogów, nauczycieli i wychowawców, terapeutów, studentów kierunków pedagogicznych, psychologicznych, nauczycielskich, a także do rodziców dzieci z utrudnieniami w rozwoju. Jest ona wyrazem naszych poszukiwań skutecznego i jednolitego systemu wspomagania dziecka i jego rodziny, choć nie jest ona koncepcją uniwersalną i jedynie słuszną. Stanowi raczej głos w dyskusji i próbę pokazania wieloaspektowości i złożoności tego zagadnienia. Oddając pracę w ręce Czytelnika pragniemy zarysować kierunki dalszych dociekań i analiz.