Problematyka dotycząca nauczyciela akademickiego w systemie kształcenia, dokształcania i doskonalenia jest w naszym systemie edukacji pomijana, praktycznie nieobecna. Szczególnej troski wymaga zwrócenie uwagi na jego kompetencje. Dbałość o nie wymaga: inicjowania badań nad stanem profesjonalizmu, ustalenia kryteriów selekcji do zawodu pracownika naukowo-dydaktycznego, nastawienia na rozwój i zdefiniowania związanych z nim moralno-etycznych wymogów, stworzenia systemu ewaluacji aktywności naukowo-badawczej i dydaktyczno-wychowawczej.Osobowość nauczyciela to złożona i dynamiczna struktura. Obejmuje ona zespół cech psychicznych, postaw i nastawień. Dzięki nim nauczyciel wchodzi w różne interakcje ze swymi kolegami, uczniami i ich rodzicami. Jakość ich zależy w dużej mierze od kompetencji nauczycieli.Kształcenie, dokształcanie i doskonalenie nauczycieli dla edukacji na wszystkich jej poziomach to problem złożony. Spowodowane to jest: ustawicznością reform systemu oświaty i szkolnictwa wyższego w Polsce, silnymi naciskami społeczeństwa na ten sektor usług społecznych, co pociąga za sobą ostrą polemikę dotyczącą funkcjonujących i proponowanych wzorców edukacji i formy kształcenia, dokształcania i doskonalenia nauczycieli. Edukacja nauczycieli uwikłana jest w zjawiska tymczasowości i poszukiwań nowych rozwiązań. Odnosi się to do procesu kształcenia nauczycieli, jego zasad, celów, treści, metod, form i środków, czasu trwania pełnionych przez nich ról, niezbędnych kompetencji i strategii.Z przedmowy prof. zw. dra hab. Andrzeja Radziewicza-Winnickiego Wszystkie refleksje i uwagi, które nasuną się Czytelnikom po lekturze nowej książki Kazimierza Denka będą bardzo ważne i skłaniać powinny – w co głęboko wierzę – do afirmującej zadumy i głębokiego respektu dla wieloletniej wytężonej pracy Autora. Credo sygnalizowanych pokrótce dokonań Profesora Kazimierza Denka sprowadza się do eksponowanego przeświadczenia, iż współczesny nauczyciel akademicki – członek społeczności uniwersyteckiej jest nie tylko reprezentantem świata nauki, lecz posiada także liczne i ważne zobowiązania dydaktyczne. Nasz Autor jest więc pełnym pasji poznawczej uczonym i oddanym ludziom dydaktykiem. Proponując Państwu lekturę niniejszej książki, wyrażam nadzieje, iż stanowić będzie ona inspirację do przebudowy tradycyjnej ideologii i często zaściankowego stanu zastanego w rodzimym szkolnictwie wyższym, świadomie prowadząc ku nowoczesności, tolerancji, pluralizmowi i demokratyzacji wiedzy, unikając przy tym fikcji, zakłamań, czy też powielania utartych kanonów.
Проблема
