Program nauczania
Program obejmuje:
-
pięć lat studiów (dziesięć semestrów)
-
300 godzin praktyk (w przedszkolach, szkołach podstawowych: klasach I- III, żłobkach)
Treść nauczania
Program kształcenia obejmuje treści składające się na przygotowanie
-
psychologiczno – pedagogiczne
-
przygotowanie merytoryczne
-
przygotowanie dydaktyczne.W ramach przygotowania psychologiczno- pedagogicznego student zdobędzie wiedzę:
-
stanowiącą podstawy działań pedagogicznych (tu pojawią się na przykład zajęcia z: Filozofii ogólnej, Socjologii, Wprowadzenia do pedagogiki, Dydaktyki ogólnej, Pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, czy Polityki oświatowej);
-
związaną ze specyfiką świata przedszkolnego i wczesnoszkolnego (zajęcia dotyczyć będą między innymi Teoretycznych podstaw pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Integracji w edukacji dziecka);
-
pozwalającą na rozumienie psychologicznych uwarunkowań rozwoju i zachowania człowieka (Psychologia rozwoju człowieka, Psychologia wychowawcza, czy Psychologia procesów motywacyjnych).
-
Przygotowanie merytoryczne do pracy nauczyciela pozwoli na ugruntowanie wiedzy z przedmiotów, których treści są realizowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej (język polski, matematyka, muzyka, plastyka, przyroda i innych). Przygotowanie dydaktyczne (w tym metodyczne) - obejmuje nabywanie kompetencji efektywnego nauczania wybranych treści i wychowania (na przykład Metodyka edukacji matematycznej, polonistycznej, przyrodniczej itd.) oraz ich integracji.
Wśród efektów uczenia się osiąganych podczas studiów na tym kierunku znajduje się również zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu wspierania rozwoju dziecka, czy pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.Szczególną rolę podczas studiów pełnią praktyki zawodowe. Ich realizacja pozwala na zdobycie doświadczenia, przećwiczenia zdobytych umiejętności pod okiem doświadczonych pedagogów i nauczycieli oraz zetknięcia z przyszłym środowiskiem pracy.